Kunsten at være en god træningspartner

 

Man siger, at den vigtigste person til BJJ er din træningspartner, men hvordan sørger man egentlig for at man selv er en god partner? Vi dyrker en kampsport, hvor vi har ansvar for hinandens sikkerhed. En god træningspartner mindsker risikoen for skader, men det går langt dybere end det. En god træningspartner forbedrer både din og sin egen BJJ via sin opførsel på måtten:

Mentalt og fysisk tilstede


En god træningspartner er både fysisk og psykisk tilstede og deltager aktivt når man træner. Man er klar og fokuseret på øvelsen, og er fysisk ‘parat’. Udnyt muligheden for at få så mange reps ind som muligt, og undgå at stalle unødvendigt. Fysisk gælder det desuden om at undgå, at være både for afslappet eller anspændt, da begge dele giver en øget risiko for sære skader, fordi kroppen ikke er klar til at spænde korrekt op under øvelsen.  


Good bad guy


Når det er din makker der træner en øvelse, gælder det om at give vedkommende de bedste muligheder for at lave den optimalt, med den rigtige mængde modstand, på det rigtige tidspunkt. 
I starten gælder det om at være så samarbejdsvillig som mulig, og tillade sin partner at få nemme successer. Senere, når vedkommende forstår øvelsen, bør man yde langsomt mere og mere modstand, så vedkommende kan mærke hvor de skal være opmærksomme over for svagheder. 
Husk at modstand kun er hjælpsomt, hvis det matcher ens makkers niveau i øvelsen. Især nye folk vil hurtigt få unødvendige problemer, hvis man yder modstand før de er klar til det. Så snak med din makker og afstem hvornår der skal tilføjes mere modstand.


Ikke en sæk kartofler


Man skal altid prøve at have korrekt balance, posture og bevægemønster, da teknikkerne skal forfines til at virke mod en kompetent modstander. Det er umuligt at vide om en teknik virker, hvis den udføres mod en person der absolut intet gør for at modvirke det. 
Et eksempel kunne være et sweep, hvor modstanderen bare lader sig slaske ned i gulvet, uden tanke for, hvordan vedkommende lander eller skal forsvare sig i den nye position. 


Lær når det er den andens tur


Det er meget fint, at man skal give sin makker god træning, men en god træningspartner lærer lige så meget når det er den andens ’tur’. 
Brug din modstanders øvelser som mulighed for mentalt at repetere og vær opmærksom på hvad de gør. Hvilke grips bruger de? Hvordan placerer og bevæger de benene? Hvilket retning er det lige præcis der skubbes i?


Mærk efter hvordan din egen position føles. Hvilke stadier er du mest presset i, og hvornår er det mindre et problem?  Er der ting din modstander gør, der enten forbedrer eller svækker teknikken? Alt dette fortæller dig, hvornår teknikken virker, og hvad du selv skal være opmærksom på, når det er din tur. Brug den information du får her, til at arbejde videre fra når det er din tur.

Gode træningspartnere er værdifulde og derfor populære. Du øger derfor dine egne chancer for at parre op med en god makker, hvis du selv er værd at søge ud. Så sørg for at tænke over dine handlingsmønstre næste gang du er på måtten, og boost din træning helt naturligt!